Alle collega’s binnen de ODC regio noord Veluwe zijn geschoold voor de methode Triple C. Daarnaast maken wij gebruik van de methode kleine stapjes en Floorplay en wanneer nodig zetten wij ook Video Interactie Begeleiding in. Bij alle methodes die wij gebruiken staat het kind centraal en gaan wij opzoek om het beste in het kind naar boven te halen, we zoeken niet naar probleem gedrag maar de laag daar onder. Hieronder staat in het kort uitgelegd wat deze methodes inhouden.
Triple-C
Triple-C is een visie en een methodiek voor de begeleiding en behandeling van kinderen/mensen met een (verstandelijke) beperking. De drie C’s van Triple-C staan voor Cliënt, Coach en Competentie. Coaches (begeleiders) ondersteunen cliënten door op basis van een onvoorwaardelijke ondersteuningsrelatie samen competenties op te bouwen. Kinderen ervaren het gewone leven, doordat we:
- uitgaan van hun menselijke behoeften;
- een onvoorwaardelijke ondersteuningsrelatie met hen aangaan (relatieopbouw);
- samen werken aan betekenisvolle daginvulling (competentieopbouw);
- anders kijken naar probleemgedrag en de onderliggende oorzaken aanpakken
Kleine Stapjes
Met de methode “Kleine stapjes’ werken we ernaar toe om uw kind zo zelfstandig mogelijk te laten functioneren. Tijdens het observeren met “Kleine stapjes” richt de begeleiding zich op vijf categorieën:
- Grove motoriek
- Fijne motoriek
- Receptieve taal
- Communicatie
- Persoonlijk en sociale vaardigheden.
Uit dit geheel komen doelen, in het ondersteuningsplan of werkplan, waar we samen met u en uw kind aan gaan werken. Dit kan zowel thuis als op het ODC, gewoon bij de dagelijkse handelingen. Hierbij kan de begeleiding u ondersteunen en tips geven. Deze doelen worden maandelijks of drie maandelijks geëvalueerd.
Floor Play
Floor Play is een praktische methode voor het werken met kinderen met uiteenlopende ontwikkelingsproblemen waaronder een autismespectrumstoornis of meervoudige beperking. De methode kan op individuele basis worden gebruikt door ouders en hulpverleners. Floor Play betekent letterlijk “op de grond spelen”. Samen spelen is belangrijk voor de ontwikkeling van het kind en de relatie met de belangrijke ander. D.m.v. Floor Play krijgen begeleiders en ouders handvatten om hun kind gedurende samenspel verder te helpen in de ontwikkeling. Floor Play is voornamelijk gericht op de emotionele ontwikkeling.
VIB
Binnen Video Interactie Begeleiding (VIB) wordt er aan de hand van beelden, op een positieve wijze gekeken naar de basiscommunicatie van de medewerker in relatie tot het kind. Bij de Trapeze wordt VIB vanaf de start ingezet om samen te ontdekken wie het kind is, wat het kan en wat het nodig heeft in de begeleiding.
- VIB gaat uit van de initiatieven die het kind laat zien.
- Positieve interactie tussen medewerker en kind bevordert de ontwikkeling.
- Door aan te sluiten bij behoeften en initiatieven van de cliënt ontwikkelt zowel de professional als ook het kind.
- VIB is gericht op de interactie in het algemeen.
Door VIB leert de medewerker de initiatieven van het kind te herkennen en om deze te ontvangen en te bevestigen in het dagelijks contact. Het helpt om de begeleiding af te stemmen op het tempo en het (lichaams-) taalgebruik gebruik van het kind. Daarnaast creëert het een gezamenlijk beeld over wie het kind is en wat het nodig heeft.